Klinisk dokumentert effekt

Selvbehandling


Lær å sove på siden

Snorking forverres ofte når man sover på ryggen. La din partner observere om du snorker bare når du sover på ryggen. Du kan lære å sove på siden ved å gjøre det ubehagelig å ligge på ryggen. Du kan for eksempel sy en tennisball på pyjamasryggen. Dessuten kan du holde en stor pute inntil deg for å unngå at du snur deg.

Sørg for et støvfritt sovemiljø
Snorking er ofte et symptom på andre forhold, for eksempel en allergisk reaksjon. Ved en allergisk reaksjon blir neseslimhinnen betent og opphovnet, noe som delvis blokkerer luftveiene og forhindrer korrekt åndedrett gjennom neseluftveiene. Sørg for å opprettholde et støvfritt sovemiljø, deriblant ikke minst madrasser og sengetøy. Daglige neseskyllinger vil medvirke til å minske symptomene. Vi anbefaler Nasaline neseskyller kombinert med Snooze neseutvider.

Forsøk å gå ned i vekt
Grunnen til at overvekt resulterer i snorking, er at fett samles under tungen, i ganen og i svelget, slik at luften får større vanskeligheter med å passere, og de snevre luftveiene er mer tilbøyelige til å vibrere. Bare et par kilos overvekt kan være årsak til snorking, og personer som har klart å gå ned i vekt, opplever ofte en markant reduksjon i snorkingen.

Unngå alkohol minst 4 timer før sengetid
Alkohol får musklene i svelget til å slappe av og kan foranledige obstruktiv søvnapné (der åndedrettet stopper i en kort periode under søvnen) for personer som ellers bare snorker. Derfor bør personer som snorker, begrense inntaket av alkohol og helt unngå alkohol minst 4 timer før sengetid.
Slutt å røykeRøykere har ofte snevre forhold i nese og svelg som følge av oppsvulmede slimhinner og økt slimdannelse. Undersøkelser viser at problemer med snorking forekommer dobbelt så ofte hos røykere som hos ikke-røykere.

Hold luftveiene åpne
Den hyppigste årsaken til snorking er at den myke ganen og tungeroten delvis blokkerer luftveien i svelget. Derfor vil en anti-snorkeskinne avhjelpe problemet i de fleste tilfeller. Snorking kan også skyldes problemer med å puste fritt gjennom nesen. Løsningen er i så fall å lette pustingen gjennom nesebor og bihuler. Det er viktig at luftveiene i både svelg og nese holdes åpne når vi sover. 

Testen nedenfor er en hjelp til å finne ut hvor luftpassasjen er snever (svelg eller nese) og dermed finne den optimale løsning på snorkeproblemet. 

Tungetest
Tunge test snorking
  Stikk tungen så langt ut som mulig og hold den mellom tennene. Forsøk nå å frembringe en snorkelyd. Hvis snorkelyden blir redusert med tungen i denne fremtrukne posisjonen, skyldes snorkingen at tungen og den myke ganen slapper av under søvnen og faller tilbake i svelget, noe som snevrer inn luftveiene.

Vi anbefaler: 
→ SnorBan anti-snorkeskinne   
   
Munntest

Mund test snorking
 
  Åpne munnen og frembring en snorkelyd. Lukk nå munnen og forsøk å frembringe samme snorkelyd. Hvis du bare kan snorke med munnen åpen, er hovedårsaken til snorkingen at du puster gjennom munnen, der luften ikke fuktes ordentlig. Tørr luft overbelaster nese og luftveier, noe som fører til vibrasjoner og snorking. Derfor er det snorkere som har tendens til å snorke mer i vintermånedene, da luften er tørr.

Vi anbefaler:
→ SnorBan anti-snorkeskinne
→ Kinnbånd


Denne typen snorking er ofte sammenknyttet med munntørrhet, tannkjøttsproblemer og dårlig ånde.    
     
 Nesetest

Nesetest snorking
  Still deg foran et speil. Lukk det ene neseboret med en finger. Med munnen lukket puster du inn gjennom det åpne neseboret. Hvis neseboret kollapser når du ånder inn, vil du ha glede av en neseutvider som hjelper med å lette luftens vei gjennom neseborene. Du bør teste begge neseborene på denne måten.

Vi anbefaler: 
→ Snooze neseutvider

Prøv nå å puste gjennom nesen mens munnen holdes lukket. Hvis pustingen gjennom nesen er vanskelig, kan det skyldes en allergisk reaksjon der neseslimhinnen blir hoven. Det vanskeliggjør korrekt pusting gjennom nesen. 

Anbefaling:
→ Snooze neseutvider
→ Nasaline neseskyller  


Flere årsaker til snorking?

Ofte passer man inn i flere av ovenstående kategorier. For eksempel kan snorkingen skyldes både at tungen slapper av under søvnen, og at du lider av nasal stivhet. I så fall er løsningen en anti-snorkeskinne kombinert med neseskyllinger og eventuelt en neseutvider.

  1. SnorBan® Snorkeskinne

    Myk og komfortabel snorkeskinne som forhindrer snorking. Anbefales av eksperter innen medisin. Klinisk testet i USA, Tyskland og Sverige. 
    100 % fornøyd eller pengene tilbake! 

    GRATIS FRAKT
    Les mer

    Vanlig pris: NOK 380,00

    Spesialpris: NOK 349,00

    SnorBan® Snorkeskinne
  2. Snooze neseudvider

    Reduserer snorking, tørr munn og morgentretthet. Ved bruk av to silikonkurver som settes inn i hvert nesebor, utvider Nasaline® Snooze neseåpningene skånsomt, noe som gjør at mer oksygen kommer inn gjennom nesen.

    GRATIS FRAKT
    Les mer
    NOK 89,00 Fra NOK 69,00
    Snooze neseudvider
  3. Nasaline neseskyller

    Den patentbeskyttede enkle, komfortable og sikre måten å skylle nesen med saltvann.

    GRATIS FRAKT
    Les mer
    NOK 169,00
    Nasaline neseskyller
  4. Elastisk Hakerem

    Hakeremmen er utformet for å støtte bruken av munnanretninger som SnorBan®. Den er spesielt nyttig for de som sover med åpen munn.

    GRATIS FRAKT
    Les mer
    NOK 179,00
    Elastisk Hakerem