Det finnes ingen formel for å finne ut hvor mye søvn du trenger. Det vil være like absurd å gå ut fra at alle mennesker trenger like mye søvn, som å si at alle mennesker bør spise like mye mat hver dag. Det virker som om hver og én av oss har et søvnbehov som er like mye en del av vår genetiske programmering som hår, høyde eller hudfarge. Et normalt søvnbehov varierer fra fem til ti timer med et gjennomsnitt på 7 1/2 timer. Lytt til kroppens signaler og juster søvnrytmen etter disse. Det som teller, er hvordan du føler deg om morgenen. Hvis du våkner full av fornyet energi, har du hatt en god natts søvn.

Hva skjer når du ikke får den hvilen du trenger?
Får du for lite søvn, går det først utover smilet. Tretthet fører til irritabilitet og depresjon. Søvnige personer henger med hodet i stedet for å bære over med ting, kjefter på medarbeidere og klager over alt og ingenting.

Men dårlig humør er ikke det eneste resultatet av en natt med dårlig søvn. Uten tilstrekkelig søvn er man ikke i stand til å yte sitt beste. Hver halvtime du sover mindre enn normalt, kan virke inn på hvordan du føler deg og hvordan du fungerer dagen etter. Jo mindre du sover, desto mer utsatt er du.

Hvordan snorking virker inn på søvnen
Søvnen kan selvfølgelig påvirkes av snorking. Lyden fra personen som snorker, vil påvirke søvnkvaliteten til denne personen, men også søvnen til andre i husholdningen. For personer som snorker og deres familie, er det avgjørende for alle å finne en måte å stoppe snorkingen på. Et munnstykke mot snorking som SnorBan®, er nå kjent for å være effektivt for personer som snorker gjennom munnen. Munnstykker som SnorBan®, er det apparatet mot snorking som hyppigst foreskrives av søvnklinikker.