• Forsøk å gå ned i vekt: Det er godt dokumentert at personer som er overvektige, ofte snorker. Overvekt kan føre til snorking siden fett samler seg opp under tungen, i ganen og i halsen. Dette gjør det vanskeligere for luften å sirkulere, og dermed er det mer sannsynlig at de smale luftveiene vil vibrere. Bare et par kilo ekstra kan føre til snorking, og personer som klarer å gå ned i vekt, opplever ofte en betraktelig nedgang i snorkingen.

• Stump røyken:  Røyking irriterer slimhinnene i luftveiene og bidrar til hevelser i halsen. Studier har påvist at problemer med snorking oppstår dobbelt så ofte hos røykere som hos ikke-røykere. 

• Unngå alkohol: Alkohol gjør at musklene i halsen slapper av og øker risikoen for snorking. Derfor bør personer som snorker, redusere inntaket av alkohol og unngå alkohol fullstendig i minst fire timer før sengetid.

• Lær å sove på siden:  Snorking forverres ofte når du sover på ryggen. Be partneren din kontrollere om du bare snorker når du sover på ryggen. Du kan lære å sove på siden ved å gjøre det ubehagelig å sove på ryggen. Du kan for eksempel sy inn en tennisball i ryggen på pyjamasen. Du kan også plassere en stor pute bak deg slik at du ikke snur deg over på ryggen.

• Pust gjennom nesen:  En tett nese kan forårsake snorking. En neseutvider åpner neseborene og forbedrer luftstrømmen gjennom nesen.

• Sørg for at området der du sover, er støvfritt: Ulike allergier kan føre til at luftveiene snører seg sammen. Sørg for at du holder området der du sover, fritt for støv, spesielt madrasser og sengetøy. Daglig neseskylling vil bidra til å redusere symptomene. Vi anbefaler Nasaline-neseskyller kombinert med Snooze-neseutvidere.

• Velg riktig pute: En stor pute utsetter halsen for trykk.

• Munnstykke mot snorking: Snorking forårsakes ofte av at ganeseglet og tungeroten delvis blokkerer luftveiene i halsen. Et munnstykke mot snorking vil derfor i de fleste tilfeller løse problemet.